La gallineta (Cançoneta)


Yo, al igual que la gallinita de Llach:

La gallineta (Cançoneta)

La gallineta ha dit que prou,
ja no vull pondre cap més ou,
a fer punyetes aquest sou
que fa tants anys que m’esclavitza.

I si em vénen ganes de fer-ne
em faré venir un restrenyiment,
no tindrà cap més ou calent
el que de mi se n’aprofita.

La gallina ha dit que no:
Visca la revolució!

A canvi d’algun gra de blat
m’heu tret la força de volar
però, us ho juro, s’ha acabat!
Tinc per davant tota una vida.

I no pateixo pel destí,
que un cop lliurada del botxí
no ha d’haver-hi cap perill
perquè m’entengui amb les veïnes.

I els galls que amb mi hauran de dormir
els triaré sans i valents,
que n’estic farta d’impotents
que em fan passar nits avorrides.

Que quedi clar per sempre més,
que jo de verge no en tinc res,
i que, posats a fer, no em ve
d’un segon restrenyiment.



La gallinita ha dicho que ya es suficiente/ ya no quiere poner más huevos,/ a la porra este jornal/que hace tiempo que me ata.// Si me vienen ganas de hacer más huevos/ me haré venir un restreñimiento/ no tendrán más huevos frescos,/ quien de mí se aproveche.// La gallina ha dicho que no:/ ¡Viva la revolución!// A cambio de algún grano de trigo/ me han quitado la fuerza de volar/ pero os prometo que se ha acabado/ tengo por delante una vida.// Y no sufro por el destino/ que una vez librada al camino/ no habrá ninguna dificultad/ para que me entienda con las vecinas.// Y los gallos que conmigo dormirán/ los buscaré sanos y valiente/ que estoy cansada de impotentes/ que me hacen pasar noches aburridas.// Que quede claro para siempre,/ que yo de tonta no tengo nada,/ y puestos a hacer no me viene/ de un segundo restreñimiento.

Lluís Llach
